dimarts, 24 de novembre de 2020

GENDER BASED VIOLENCE. NEWS REPORT WRITING


  1. What is gender based violence for you? 


  1. Watch the video and fill in the gaps: 

To end men's violence against women we need to challenge the _________________ of violence. These are the attitudes, actions and social norms that devalue and discriminate against women.

Violence against women ______________ with gender inequality. Sexist behaviour creates a culture where it's ok to______________ about and belittle women. A third of Victorians have witnessed sexism towards women.  It's time we stand up and say "That's not OK". 

Gender inequality restricts women's rights to _________________, leadership roles, and equal pay. Australian women are over represented as part time __________________ in low paid industries. Traditional gender roles limit women and men and reinforce gender ________________. 8 out of 10 women aged 18 to 24 were harassed on the _______________in the past year. Threats and harassment limit a woman's ability to challenge gender inequality.

1 in 3 women have experienced __________________ violence since the age of 15. Violence is not always visible. It is about using_______________ and _______________. 

Gender equality creates a level playing field which does not support violence against women. 

In Australia, one woman is murdered a week by a partner or former partner. To end men's violence against women we need to challenge these foundations of violence. We can all do this by challenging gender inequality. Make The Link


  1. Answer the questions: 

1. What is the base of gender violence, how does it originate? 


2. What can we do to eradicate gender violence? 


  1. Write a news report based on the piece of news below about a woman murdered by her partner in Palma de Mallorca. Follow the pattern at the end of the page. 


Tercera mujer asesinada a manos de su pareja este año en Baleares

Efe | Palma | 04/11/2020t

La Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género ha indicado este miércoles que recaba datos del presunto asesinato machista de una mujer de 32 años en Palma.

De confirmarse la naturaleza machista del crimen, esta mujer de 32 años sería la víctima mortal número 39 de la violencia de género en lo que va de 2020, la tercera en Baleares y la 1.072 desde que comenzaron a elaborarse los registros en 2003.

La pasada noche, una mujer de 32 años fue asesinada presuntamente por su pareja, quien dejó su cadáver tapado con maleza y ramas en las proximidades de Camí de Ca Na Verda, en Palma. El hombre ha sido detenido por la Policía Nacional.

Según ha informado la Jefatura Superior de Baleares, sobre las 22.15 horas de este martes familiares del hombre alertaron de que les había comunicado, de forma confusa, que ambos habían tenido un accidente de tráfico y que su pareja había muerto.

Los agentes desplazados al lugar encontraron el vehículo accidentado sin nadie en el interior y comprobaron que del coche salía un rastro de sangre que conducía a un sendero en el que hallaron el cuerpo sin vida de la mujer, que estaba cubierto con restos de arbustos y ramas.

El 016 atiende a todas las víctimas de violencia machista las 24 horas del día y en 52 idiomas diferentes, al igual que el correo 016-online@igualdad.gob.es.

 

Key figures on violence against women in Spain


MUJERES VÍCTIMAS MORTALES

  • 1.074 asesinatos desde el 1 de enero de 2003 hasta el día de hoy.

  • 2020: 41 (De 1 de enero hasta el día de hoy)

  • Más información en el siguiente enlace: Mujeres víctimas mortales. Will open in a new window.

MENORES VÍCTIMAS MORTALES

  • 37 asesinatos desde el 1 de enero de 2013 hasta el día de hoy.

  • 2020: 3 (De 1 de enero hasta el día de hoy)

  • Más información en el siguiente enlace: Menores víctimas mortales.

Follow this pattern: 



  1. Headline: 

___________________________________________________________________

 

  1. 1st Paragraph: It answers the questions when, where and who.

Last night a man ____________________________________________________________. After he committed the crime he _______________________________________________

__________________________________________________________________________. The police have _____________________________________________________________

__________________________________________________________________________.


  1. 2nd Paragraph: You must explain the main events using sequencing words.

It all started when the man’s family______________________________________________

__________________________________________________________________________.  Soon after the police found ____________________________________________________ 

__________________________________________________________________________.

  1. 3rd Paragraph: Conclude the story explaining the consequences of the event.


Unfortunately, data say that ___________ have been killed in 2020 and ______________________ 

_________________________________________________________________________________We hope __________________________________________________________________________



La mente en pañales. Experiment sobre la socialització del gènere.

Aquest video és un material excepcional per reflexionar com a través de la socialització, el gènere i la identitat dels nens i nenes es va conformant. Atendre el gènere com a categoria que es construeix i atendre com es construeix en la societat és realment important per a reflexionar sobre la igualtat. Us convidem a posar-vos les ulleres violetes cada vegada que estiguem en presència d'algun nadó i veure de prop què és el que passa.

ACTIVITATS. 
1. Quins adjectius s'atribueixen quan la criatura porta un mono blau i quan porta un mono rosa?
2. Quines professions se li auguren?
3. Com es comporten físicament segons si pensen que és un nen o una nena?
4. quines concllusions en podem treure? 

La escalera cíclica de la violencia de género.

Qué es para ti la violencia de género o violencia machista?  

La historia de Pepe y Pepa

CARMEN RUIZ

Pepa y Pepe son una pareja de dieciséis años que lleva dos semanas saliendo. Se han conocido a través de un grupo de whatsapp de amistades comunes. Tanto ella como él están estudiando y por ahora se ven los fines de semana pero mantienen contacto por el móvil. Pepe le manda cada vez más whatsapp a Pepa, pero estos mensajes son cada vez menos amorosos y más controladores: "¿dónde estás?, ¿qué haces?, ¿con quién estás?, ¿a qué hora nos vemos?". Una amiga de Pepa le dice que Pepe está muy pesado pero Pepa piensa que es porque la quiere y está muy pendiente de ella. Un día Pepe se enfada con Pepa porque dice que no le contesta los whatsapp en el momento estando ella en línea, le dice que él sí que está pendiente de ella pero que ella no, que si es porque está hablando con otros chicos o es porque ya no lo quiere. Pepa le dice que eso es mentira y que ella lo quiere mucho, así que desde ese momento no tarda en contestarle a sus mensajes para demostrarle su amor.

Otro día estando en el parque Pepe le dice que le preste un momento su móvil para ver una cosa en instagram. Cuando está mirando el móvil le llega a Pepa un whatsapp de un grupo de amistades del instituto y es un chico. Pepe se molesta y comienza a invadirla a preguntas sobre el chico y sobre su amor hacia él. Pepa le dice que ella lo quiere y no está tonteando con nadie, Pepe no la cree mucho y le dice que si es así que se borre de ese grupo de whatsapp y de otros donde estén chicos. Pepa para demostrarle que no le es infiel acepta y se borra de estos grupos. Como cada día se ven más, Pepe conoce más aspectos de Pepa, aunque aún no le ha dado sus contraseñas de las redes sociales y él desconfía de ella. Una tarde le dice que se las de pero Pepa se niega, él le dice que eso es porque le oculta algo y está hablando con chicos. Pepa para demostrarle que no le engaña le dice: "tómalas para que veas que no te oculto nada". Pepe en su casa entra con la contraseña de Pepa en sus perfiles sociales y comienza a analizar sus movimientos. Ve que Pepa tiene fotos con amigos que a él no le gustan y que sigue en las redes sociales a muchos chicos, así que comienza a quitar fotos y amistades a Pepa. Ella en un primer momento se enfada pero él le dice que si sigue a estos chicos es porque quiere algo con ellos, así que de nuevo para demostrarle su amor acepta la imposición de Pepe.

A la semana siguiente es el cumpleaños de Pepa y se va de cena con Pepe. Ese día se pone un vestido corto que le han regalado, pero Pepe al verla le dice que la van a mirar todos los chicos y que a él eso no le gusta, que si se lo ha puesto para provocar. Pepa le dice que no, pero él se tira toda la noche enfadado y distante con ella. Esa misma semana cuando quedan después del instituto Pepa lleva puestas unas mallas negras y él le comenta que se le marca todo y que se nota lo que lleva debajo, que no le gusta que se las ponga, así que ella deja de ponerse las mallas.

Un sábado, Pepa sale a comprarse ropa con su familia. Pepe le dice que estando con él no se ponga pantalones cortos de los que se ve el cachete del culo, ella dice que están de moda y le gustan, pero él insiste en que no se los compre. Cuando llega la tarde Pepe le pide que se haga una foto con lo que se va a poner para verla, para comprobar si al final se ha comprado el pantalón corto. Ella le manda una foto con un vaquero y él le dice que le encanta, así que Pepa se lo pone para quedar con él. A partir de este momento Pepe comienza a prohibir a Pepa determinadas prendas de ropa, pero ella piensa que es porque la quiere mucho y no quiere que ningún chico la mire. Y sube el PRIMER ESCALÓN de control.

Un viernes Pepe le manda un whatsapp a Pepa después de comer para preguntarle qué van a hacer el fin de semana. Pepa le dice que sus amigas han quedado sobre las ocho de la tarde para tomar algo. Pepe le dice que a él no le apetece mucho el plan, además hay una amiga suya, Paula, que no lo mira bien y él se siente incómodo. Piensa que Paula le mete ideas en la cabeza a Pepa para que no siga con él. Pepa insiste en quedar con su gente pero Pepe le pide insistentemente quedar los dos solos y así conocerse mejor. Además, a Pepe no le gusta mucho que Pepa vaya sola con sus amigas ya que éstas no tienen pareja y según él, tontean con todos los chicos y eso no le gusta. Pepa después de mucha insistencia acepta y manda un whatsapp al grupo de amistades para decirles que hoy no sale con ellas, que se va con Pepe. La pareja cada vez está más aislada y Pepa lleva tiempo sin quedar con sus amistades, sólo queda con Pepe y va dos días a la semana a inglés, los martes y los jueves.

Un martes él la llama a las 16.30 para decirle qué está haciendo y ella le dice que preparando la mochila para ir a inglés. Pepe le dice que está aburrido y que no sabe qué hacer, ella le dice que si quiere la puede acompañar a inglés y así entretenerse un rato, él acepta y se va para su casa. Van caminando para la academia de inglés y cuando llegan Pepe le dice que quiere hablar con ella, le comenta que él está muy enamorado y que no quiere sufrir, que ve que ella está menos y que no está poniendo en la relación lo mismo que él. Pepa le comenta que ella está muy enamorada y que no sabe a qué vienen sus dudas, que ella se lo demuestra día a día. Pepe insiste y Pepa sigue convenciéndolo de su amor. Cuando mira la hora ya es tarde por lo que decide faltar ese día a inglés. Pepe se aburre todos los martes y jueves por lo que acompaña a Pepa a inglés para verla un rato. Un jueves le dice que se ha peleado con su mejor amigo y que no le deje solo, que no entre a inglés, así que Pepa se queda con él. A las dos semanas le vuelve a comentar que quiere comprarse una chaqueta y no quiere ir sólo y que si puede ir con él, así que de nuevo falta otro día a inglés. Las faltas continuas de ella a la academia hacen que suspenda el examen del trimestre, Pepa está agobiada porque cree que no va a poder sacar el título, así que se borra de inglés y queda todos los martes y jueves con Pepe. Así Pepa sube el SEGUNDO ESCALÓN, aislándose de sus amistades y de sus hobbies.

Este año es el viaje fin de curso de Pepa y se van a Italia de crucero todas las clases de 1º de Bachillerato. En el instituto ya comienzan los preparativos y le dicen a Pepa que si cuentan con ella. Esa tarde Pepa se lo comenta a él pensando que no le importaría, pero Pepe le dice: "Tú verás lo que haces". Pepa no entiende bien la respuesta pero sabe que ir al viaje le va a traer consecuencias negativas para la relación, así que decide no ir y poner excusas a sus amistades tales como: "Italia está muy lejos", "en los cruceros me mareo", "me pilla muy mal la fecha"... Pepe consigue que todo su ocio sea él. Los enfados de Pepe hacia ella cada vez son más comunes, Pepa intenta hacerle ver que no se comporta bien con ella, pero él le echa la culpa de todo lo que le pasa y Pepa sube el TERCER ESCALÓN.

Pepa y Pepe ya llevan cuatro meses de relación y él desde hace tiempo le pide a ella practicar relaciones sexuales. Pepa siempre ha tenido mucho miedo a un embarazo, así que le pedía a él posponer este tema. Aunque ya han realizado algunas prácticas sexuales, Pepe está cansado de lo mismo y quiere hacer más cosas. Un sábado le dice que sus padres se han ido y que si le apetece ver una película en su casa, ella le dice que vale y se ven allí por la tarde. Cuando están en el sofá Pepe comienza a tocar a Pepa y ella le dice que pare, él para un poco pero al rato comienza de nuevo. A ella le incomoda la situación y le para todo el tiempo hasta que Pepe acaba enfadándose y se levanta del sofá muy enojado. Pepa va detrás y le dice que no se enfade, él le dice que ya hace mucho que están y que si lo quisiera se lo demostraría. Ella se siente acorralada y no sabe qué hacer, no está segura pero para contentar a Pepe acepta mantener relaciones sexuales, subiendo el CUARTO ESCALÓN.

A finales de verano Pepa y Pepe van paseando por su ciudad y escuchan una voz de las ami gas de ella que están tomando algo en una cafetería. Pepa se va para allá corriendo porque hace mucho que no las veía, así que comienza a saludarlas de forma muy efusiva. Cuando termina ve que él no se ha acercado ni para saludar, así que le dice a sus amigas que se tiene que ir y que ya se verán otro día. Cuando se reúne de nuevo con él, Pepe le dice que se comporta como una tonta, que parece una gilipollas cuando está con sus amigas y que no lasoporta en esa actitud. Pepa se siente mal, no vuelve a saludar de la misma manera a sus amistades y sube el QUINTO ESCALÓN.

Pepe cada vez que está con Pepa se enfada o se pelea por algo que ella hace o dice y que a él no le gusta. Un día Pepa, cansada de sus enfados le dice que ya no puede más y que tienen que hablar. Pepe se pone muy alterado y comienza a pegar patadas a un banco del parque. Ella se asusta e intenta calmarlo pero Pepe comienza a insultarla de nuevo y se va para su casa. A la semana siguiente Pepa se acerca a casa de Pepe para ver como está, no le ha contestado a los whatsapp y está preocupada. Cuando llega él está solo en casa y comienzan a hablar de lo ocurrido la semana anterior. Pepa vuelve a decirle que tiene que cambiar, que hay cosas que le hacen daño. En ese momento suena el móvil de Pepa y es un amigo suyo para decirle una cosa de clase. Pepe de nuevo se pone muy alterado y coge el móvil de Pepa y lo estrella en la habitación rompiéndolo. Pepa se va corriendo y asustada diciéndole que la relación se ha terminado. Pepe intenta ponerse en contacto con ella pero como no tiene móvil no puede, así que le compra al día siguiente un teléfono nuevo y va a buscarla para convencerla de que siga con él. Pepa está muy dolida pero él le dice que va a cambiar, que tiene otros problemas en casa y está muy alterado. Ella le da otra oportunidad subiendo el SEXTO ESCALÓN.

Tras una semana de tranquilidad, Pepa le comenta a Pepe que el sábado es el cumpleaños de Raquel y le gustaría mucho ir con todas sus amigas. Pepa sabe que a Pepe no le gustan mucho sus amistades pero insiste para ir al cumpleaños. Pepe le dice que no, que no quiere que vaya, que sus amigas lo que quieren es que deje la relación. Pepa lo intenta convencer y le dice que ella va a ir, que hace tiempo que no está con sus amigas. Pepe se enfada mu cho y comienza a insultarla, Pepa le dice que ya no aguanta más y se va.

Cuando llega a laesquina ve que él la está persiguiendo y comienza a correr. Pepe la alcanza y cuando ella se quiere ir de su lado le agarra fuertemente del brazo, Pepa insiste en irse y Pepe para evitarlo le agarra del pelo y le dice que se espere. Pepa le dice que qué está haciendo. Él la suelta y le dice que no puede más, que la quiere mucho y que no puede estar sin ella. Pepa se pone a llorar y comienzan a hablar hasta que Pepe de nuevo la convence para no dejarlo y ella sube el SÉPTIMO ESCALÓN.

Pepa sabe que la relación con Pepe no va bien pero no sabe qué hacer, está confundida y decide contarle a una amiga lo que le ocurre. La amiga le dice que debe dejar la relación, que él no la trata bien y que no puede seguir así. Por la tarde habla con Pepe y le dice que quiere un tiempo, que está agobiada y necesita pensar si quiere seguir con la relación o no. Él comienza a ver peligrar su historia y le dice que no puede estar sin ella, que si lo deja se va a matar, que ella es la única que lo entiende. Al siguiente día por la tarde están en un banco y Pepa saca de nuevo el tema, él se pone a pegarse contra el banco en la cabeza y le dice que él no va a superar eso, que se quita la vida y que por favor, que no lo deje que va a cambiar, haciendo subir a Pepa el OCTAVO ESCALÓN.

Después de una semana en la que no han tenido peleas, Pepe le propone a Pepa pasar el sábado por la noche en su casa. La familia de Pepe está de viaje y se queda solo. A Pepa le parece bien, así que comienzan a hacer planes para el fin de semana. Cuando están en la casa solos, el sábado por la tarde, Pepe y Pepa comienzan a besarse y a mantener relaciones sexuales. En un momento de la relación, Pepe le dice a ella que se dé la vuelta que a él le gusta otra postura, Pepa lo hace pero le duele mucho, no está tranquila y le dice que pare que eso no le gusta. Él sigue y Pepa comienza a llorar diciendo que no siga que le duele. Cuando Pepe termina lo que desea, ella le dice llorando que no le ha gustado, que ha sido muy brusco y que no lo haga más. Pepe no dice nada y hace subir a ella el NOVENO ESCALÓN.

Desde ese día, la situación cada vez es más insoportable para Pepa, llora a cada instante en su cuarto para que no la vean, evade a sus amistades para que no le pregunten y la presionen para dejarlo, pero ya no puede más. Por la tarde le dice a Pepe que definitivamente quiere dejar la relación, que está harta y que la deje en paz. Pepe que ve que ella lo dice en serio se enfada mucho y la agarra fuertemente del pelo, Pepa le dice que la suelte y se va corriendo pero él va detrás de ella y la coge del cuello. Pepa nunca ha visto a Pepe tan alterado y siente mucho miedo de que le haga daño, él comienza a agredirla y la golpea fuertemente en la espalda, así que se coloca en el DÉCIMO ESCALÓN.

Publicado originalmente en Voces tras los datos, una mirada cualitativa a la violencia de género en adolescentes, publicado por el Instituto de la Mujer de Andalucía.





VIOLÈNCIES MASCLISTES A L’AULA


El pes de les motxilles escolars que el nostre alumnat ha de carregar a diari per anar al seu centre educatiu és un tema recurrent. Llegim crítiques i articles sobre anatomia i creixement que assenyalen com de maligna és aquesta càrrega per a les espatlles dels nostres fills i filles. Parlem d’aquestes motxilles, de les visibles. En canvi, no és tan comú parar-nos a analitzar una altra càrrega, igual o més nociva, però invisible. Estudiants, però també tota la resta de personal que es dedica a l’atenció educativa, mestres, professorat, conserges, terapeutes, traspassen les portes de les escoles i instituts, amb una motxilla invisible que conté els elements que moltes vegades poden generar violències masclistes.


Seria il·lús pensar que els rols que s’estableixen i adquirim en una societat patriarcal desapareixen, com per art de màgia, quan entrem al centre. I aquí és on es planteja la reflexió d’aquest article. 


Què fem mestres i professorat per evitar les violències masclistes entre el nostre alumnat?


A primera instància, quan es detecten relacions tòxiques amb component violent entre nois i noies, utilitzem les eines (no sempre efectives) que tenim a mà: parlem amb l’alumnat, apliquem els protocols d’assetjament, fins i tot, en ocasions ens adrecem a serveis socials. Quan podem, també intentem fer alguna activitat de prevenció, amb sessions reflexives a l’aula utilitzant els recursos dissenyats per a aquesta finalitat.


Ara bé, la paradoxa apareix quan, com a docents o personal d’atenció educativa, abans d’abordar aquesta situació no hem fet el treball previ i imprescindible de revisar el nostre fer i les actituds diàries.


Si no ens revisem, si no prenem consciència, potser que sense adonar-nos-en, estiguem perpetuant les violències de gènere. És el que anomenem el currículum ocult, allò que ensenyem quan interactuem, quan fem i que massa vegades presenta incoherències amb les nostres paraules. 


Negar-ho, seria negar la realitat. Acceptar-ho i intentar canviar les coses és un pas imprescindible per posar-hi remei i revertir-ho. Existeixen estudis que demostren com des que un nadó neix, i fins i tot abans, és tractat d’una manera diferenciada segons sigui el gènere de la persona a qui ens adrecem. El treball La Mente En Pañales és molt il·lustratiu. En aquest vídeo s’observa com en una habitació posen un nadó amb un pijama rosa i fan que diferents adults entrin i hi interactuïn. L’adult aleshores presuposa que és una nena, i se li adreça dient que és molt guapa, que serà una princesa, o una ballarina, o una infermera, se l’acarona amb moviments suaus. Més tard, al mateix nadó se’l vesteix amb pijama blau. Aleshores, la forma de parlar-li canvia completament, se li diu que és un noi molt fort, se’l sacseja amunt i avall, es fa que es posi dret i se li prediu un futur de policia o de bomber.



Com es reprodueixen els rols masclistes dintre dels centres escolars?


L’experiència del vídeo serveix moltes vegades per ajudar a analitzar-nos. Per fer-nos la pregunta, nosaltres, com a docents, també ho fem això? Malauradament la resposta és afirmativa. Mestres i professorat afirmem que la nostra manera d’adreçar-nos és diferent segons el gènere dels nostres interlocutors. En general es dedica més atenció als nois que a les noies, però també és cert que a primària i secundària hi ha un percentatge més alt de nois que tenen comportaments disruptius i per tant l’atenció del professorat es centra més en els nois, sovint per corregir el seu comportament - i aquí ser home no és cap privilegi atès que el fracàs escolar és clarament masculí. Ens hem de preguntar doncs perquè no es fan estudis preceptius de gènere  en l’entorn escolar. Els únics referents són els informes PISA, que són rankings que només contemplen l’eficiència des d’un punt de vista neoliberal, amb referents dictats per l’economia capitalista. 


El tracte diferenciat passa a les escoles bressol, a les escoles de primària, a les de secundària, als cicles i a la universitat. És a dir, a tots els nivells educatius. Fins i tot professores universitàries afirmen que sense adonar-se’n valoren millor les maneres de participar dels nois (generalment més vistoses) que les de les noies (que solen ser menys públiques). 


En l'àmbit universitari, professores joves comenten que molts estudiants les respecten menys, sovint les tracten com una colega més, cosa que no passa amb els professors. I pel que fa als càrrecs a la universitat és molt significatiu també el baix percentatge de catedràtiques. També en l’àmbit universitari, en la carrera de pedagogia, és sorprenent que a les classes hi hagi un 90% de dones com alumnes però la meitat del professorat siguin homes, això significa que el poc percentatge d’homes en una carrera majoritàriament femenina  promouran a llocs de treball amb més prestigi que la resta de companyes. 


Tornant a les escoles i instituts, una altra violència és l’espai de l’esbarjo, els patis. Si ens fixem en la majoria d’escoles els nois ocupen un espai molt més gran i central, mentre que les noies es queden als marges, parlant o jugant a jocs més tranquils. Un factor per a que això passi és que hi ha pistes de basket o camps de futbol que ocupen molt d’espai i un espai central als espais d’esbarjo i que aquests esports són practicats majoritàriament pels nois. 


D’altra banda també existeix una violència de baixa intensitat entre el professorat, és notable, en les reunions del professorat, que quan intervé un home se li dóna més importància al que diu, fins i tot quan està repetint alguna cosa que acaba de dir una dona. És el que en diuen  “manexplaining”. Per altra banda,  tot i haver-hi un major percentatge de dones que es dediquen a la docència hi ha un percentatge molt més alt d’homes directors de centres educatius. Això té a veure amb el repartiment de tasques segons els rols de gènere de la societat patriarcal i amb els drets laborals atès que un càrrec directiu no pot gaudir de les reduccions de jornada per cura d’infants, i aquestes reduccions les sol·liciten majoritàriament les dones.




Què fa el Departament d’educació per revertir-ho?


El més greu però és el paper que està fent el Departament d’educació. El passat 16 de novembre es va celebrar la 2a Jornada vers les Escoles Feministes, on hi va intervenir Montse Payés, cap del Servei de Currículum d'Infantil i Primària i alhora responsable del programa “Coeduca’t”. El que en s’hi va poder extreure de la seva intervenció, és que l’ús del reflexiu desprèn un “fes-t’ho tu”, que va en sintonia amb el contingut.


L’explicació de la responsable del programa no va convèncer les oients. Una altra vegada, el Departament d’Educació tirava endavant una iniciativa que difícilment provocaria els canvis profunds i imprescindibles perquè els centres educatius esdevinguin espais coeducadors. 


Una transformació d’aquestes característiques necessita que al professorat se li assignin hores per poder formar-se i impulsar canvis. Un altre element rellevant que fa qüestionar el projecte, és l’alt grau d’improvització amb que han començat. De moment, no s’han posat en contacte amb cap de les professionals que ja estan treballant des de fa molt de temps per impulsar una educació coeducadora i feminista.


El “Coeduca’t” tampoc incideix en el currículum ocult, la revisió del qual és tant o més important que el del contingut acadèmic.


Sense tenir aquests paràmetres com a base per a la transformació (disposició d’hores, formació…), la situació actual és que el treball coeducador el dur a terme professorat motivat, i si no hi és, no es fa res.


No podem permetre que en molts centres, l’únic taller que s’ofereix a l’alumnat respecte violències és impartit per part de la policia, els mossos d’esquadra, que van a escoles i instituts amb uniforme i amb la pistola a la cintura. I això és perquè són els únics tallers que hi ha gratuïts. Fa anys que es demana que la intervenció dels mossos d’esquadra a escoles i instituts s’eradiqui. 


Només queda un camí: autodefensa feminista. 


La violència física que aniquila a centenars de dones cada any és doncs la punta de l’iceberg. Hem de tenir clar que les diferents violències de baixa intensitat descrites en el món educatiu, des de com ens adrecem a l’alumnat fins la inacció del Departament d’Educació són factors que contribueixen a la desigualtat i a la cosificació de les dones, que és en última instància el que dóna alè a la violència masclista. 


Afortunadament, les alumnes van prenent consciència i s’han mobilitzat molt en els dos últims 8 de març. Comença a haver-hi un canvi també en la percepció de l’amor romàntic i les nostres adolescents estan preparades per començar a canviar les coses. També ajuda la major acceptació de les diferents inclinacions sexuals, tot i que encara es produeixen actituds homòfobes, en 10 anys s’ha pogut percebre un canvi. Els nois, per altra banda també es van conscienciant, sobre tot els més joves. En edats més avançades, en plena adolescència costa més i sí s’observen violències masclistes en les relacions entre adolescents. 


La feina que queda és immensa, cal que el Departament posi els mitjans pel canvi, cal que el responsable d’igualtat als centres educatius tingui hores per exercir el càrrec, si no, és paper mullat, cal formació pel professorat, tallers de noves masculintats pels joves (i els adults, es clar), tallers feministes subvencionats i que s’obligui a fer una revisió amb perspectiva de gènere dels currículums i de com el professorat actuem a l’aula. 


Cal doncs arremangar-se, tots i totes, un altre cop, com han fet les dones des de fa dècades, per aconseguir acabar amb el patriarcat i construir un món sense violències i més just per tothom.


Ingrid Chavarria de Ros

Secretaria de gènere CGT Ensenyament Barcelona. 


Fotos d’un institut del Carmel el 25 de novembre 2019


diumenge, 1 de març de 2020

VAGA 8M 2020

Aquest any les i els feministes també fem vaga, tot i ser en diumenge, perquè els sectors més precaris treballem en diumenge i sóm altament femnitzats: cambreres, netejadores, metgeses, enfermeres, cuidadores... no fem festa en diumenge.

AQUEST ANY TAMBÉ TOCA VAGA, PER ELLES, PER TÚ, 
PERQUÈ ENCARA ENS SOBREN ELS MOTIUS.



divendres, 28 de febrer de 2020

15 películes sobre les lluites de les dones

Veure proposta a Kaosenlared

‘La sufragista’(1913)
‘Angeles de hierro’ (2004) 
Clara Campoamor. La mujer olvidada (2011)
Las sufragistas (2012)
Make more noise. Suffragettes in silent movies (2015)
 Sufragistas (2015)
What Happened, Miss Simone? (2015)
She beautiful when she´s angry (2014)
Figuras ocultas (2016)
El Testimonio (2015)
Period. End of Sentence (2018) 
Persépolis (2007)
Nombre secreto: Mariposas, el documental (2009)
En tierra de hombres (2005)
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

dilluns, 25 de novembre de 2019

Quiz for Teens to check their previous knowledge on Violence Against Women and Girls


La Teresa Naves Comparteix el qüestionari d'avaluació inicial en anglès de 15 preguntes autocorrectives per commemorar el Dia Internacional per l'Eliminació de la Violència contra les Noies i les Dones GENERATION EQUALITY STANDS AGAINST RAPE.  

2019 Quiz for Teens to check their previous knowledge on Violence Against Women and Girls (VAWG)  


Ideas, suggestions and feedback most welcome!
Thanks a lot Teresa Naves 

dimarts, 16 de juliol de 2019

Great people in history

by Julia Aisa

A. Name 10 great people in the history of humanity
B. Answer the questions in groups of 4
C. Co-correction (see doc)
D. Choose one of those great women or another important female figure in the history of humanity and create a power point presentation in pairs. (5’ speech per person)
1. Introduction
2. Body
3. Conclusión
  • it contains an introduction, body and conclusión 
  • easy to understand and to follow 
  • well-structured 
  • visual aid is adequate 
  • fluency, language (pronunciation) 
QUESTIONS

WOMEN WHO CHANGED THE WORLD
https://www.historyextra.com/100-women/100-women-results/2/

Marie Curie Who was Marie Curie?
What did she discover?
She was the first person in winning...
She developed treatments and cures for ...

Rosa Parks Who was Rosa Parks?
She refused to give up a seat on a bus so that ...
Who won equal rights because of her?

Emmeline Pankhurst Who was Emmeline Pankhurst?
She made thousands of women demand for ...
How many times was she in jail?

Ada LovelaceWho was Ada Lovelace?

Rosalind Franklin Who was Rosalind Franklin?

Mary Wollstonecraft Who was Mary Wollstonecraft?
What did she fight for?
Her book A Vindication (defense) of the Rights of Woman argued for the equality of ...

Mary Shelley Who was Mary Shelley?
Who was her mother?
What’s her most famous book?

Frida Kahlo Who was Frida Kahlo?
She used her art to defend …

DOC

dimarts, 21 de maig de 2019

Dones en el temps




Programació didàctica i materials per treballar el paper de les dones al llarg de la història
per Isabel Pérez

dijous, 2 de maig de 2019

Proposta setmana feminista

El feminisme ha arribat per quedar-se. Escalfem motors a les aules per la vaga del 8 de març

Tot i que sabem que el feminisme no es cosa d’una setmana, potser és un bon moment per començar. Us proposem unes quantes accions per dur a terme la setmana del 5 de març per fer les primeres passes. 


Propostes per fer com escola o cada professor o professora a l’aula: 

  1. A cada classe parla d’una dona relacionada amb la branca de coneixement que imparteixes. 
  2. Porta una peça de roba lila o posa’t un llaç lila cada dia.
  3. Comença cada classe amb una dada sobre el greuges que pateixen les dones (document orientatiu
  4. Proposa que es posi música feminista en lloc del timbre (llista de música
  5. Parla en femení. 
  6. Passa l’enquesta sobre les tasques domèstiques per visibilitzar el treball no pagat que majoritariament realitzen les dones (enquesta
  7. Elaboreu memes feministes a classe i pujeu-los al web de l’escola i compartiu-los a les xarxes socials. 
  8. Feu un croquis del pati i pinteu de lila l’espai que ocupen majoritàriament les noies i en verd l’espai que ocupen majoritàriament el nois per visibilitzar la centralitat dels jocs majoritàriament masculins. 
  9. Feu cartells sobre dones rellevants i penjeu-los als passadissos de l’escola. 
  10. Planteja aquestes mesures al claustre i intenta que el màxim de professorat es sumi a la proposta. 
  11. Fes fotos de les activitats i envia-les a comunicacio@vagafeminista.cat i a cgtense@cgtcatalunya.cat 
També hem elaborat un document on hem recopilat material didàctic per treballar la vaga, el feminisme i la coeducació a classe.


I aquí un recopilatori del dia de la dona de vinyetes del genial Forges

No eduquem per omplir un got sinó per encendre una flama.

https://vagafeminista.cat/







dilluns, 7 de gener de 2019

Iniciativa 11 de febrer

La iniciativa 11 de Febrero pretende fomentar la organización de actividades y materiales que conmemoren el día Internacional de la Mujer y la niña en Ciencia en España. Nuestro objetivo es contribuir a cerrar la brecha de género que actualmente existe en el ámbito científico.

SciGirls

SciGirls ACTIVITATAS

és un espectacle de televisió, lloc web i programa de divulgació educativa de PBS Kids, guardonat amb el premi Emmy, que es basa en la investigació més avançada sobre el que involucra a les nenes en l'aprenentatge i les carreres de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM).

diumenge, 6 de gener de 2019

Projecte Hypathia


TOOLKIT (propostes didàctiques)
El paquete de herramientas es una colección digital de módulos dirigida hacia adolescentes y lista para su uso por profesionales de la enseñanza, instituciones de aprendizaje no reglado, personal de investigación e industrias. El objetivo es despertar el interés de los jóvenes, y en especial de las chicas, por el modelo STEM y por las distintas carreras relacionadas, siempre desde una perspectiva inclusiva en cuanto al género.